جستجو
همه دسته بندی ها
    منو بسته
    بازگشت به همه

    چرم مصنوعی چیست؟ + مزایا و معایب و کاربردهای آن

    چرم مصنوعی چیست؟ + مزایا و معایب و کاربردهای آن

    امروزه استفاده از محصولات چرمی به یکی از روزمرگی‌های اکثر افراد جتمعه تبدیل شده است به نوعی که کمتر کسی را می‌توان یافت که از محصولات چرمی استفاده نکند. در این بین چند سالی هست که چرم مصنوعی هم با عرضه در بازار توانسته جای خود را بین تولیدکنندگان مختلف باز کند حال این سوال پیش می‌آید که چرم مصنوعی چیست؟ چه انواعی دارد؟ کاریرد آن چیست؟ اگر شما هم فردی کنجکاو بوده و به دنبال پاسخ به این سوالات هستید پس تا انتها همراه ما باشید تا به طور مفصل راجع به این موضوعات با شما صحبت کنیم.

    همچنین در صورتی که تولیدکننده محصولات چرمی هستید و نیاز به یراق آلات چرم دوزی دارید به صفحه دسته بندی محصولات ما مراجعه کنید.

    چرم مصنوعی چیست؟

    از گذشته‌های دور استفاده از چرم بسیار مرسوم بود به شکلی که از چرم در ساخت انواع پوشاک و کفش‌ها و ... استفاده می‌شده است. در گذشته برای تهیه چرم حیوانات شکار شده و از پوست حیوانات چرم طبیعی به دست می‌آمد . اما امروزه با توجه به گران بودن چرم طبیعی و دلایل اخلاقی میزان استفاده از چرم طبیعی کاهش پیدا کرده است و چرمی نوین یا جدید به عنوان چرم مصنوعی وارد بازار شده است که انواع مختلفی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

     انواع چرم مصنوعی؟

    چرم مصنوعی را در انواع مختلفی تولید می‌کنند که هر کدام از آن‌ها هم ویژگی‌های خاصی دارند که باعث هر کدام در صنعت خاصی به کار برده شوند.

    چرم مصنوعی وینیل:

    که بسیار مقاومت بالایی در برابر آب و به همین خاطر و همچنین قیمت پایین‌تر میزان استفاده بسیاری دارد در ساخت و تولید محصولاتی همچون مبلمان، لوازم خودرو و...

     چرم مصنوعی pu:

    این نوع چرم به دلیل ظرافت و ظاهر بسیار پر شباهتش به چرم طبیعی در تولید محصولاتی با کیفیت‌تر و گران‌تر استفاده می‌شود.

    چرم پلاستیکی:

    این نوع چرم همانظور که از نام آن مشخص است از جنس پلاستیک تولید شده و به همین خاطر نحوه استفاده از آن بسیار آسان است.

    از دیگر چرم‌های مصنوعی هم می‌توان به چرم اشبالت، طرح دار، اکلیلی و ... اشاره کرد که بر حسب نیاز در موارد گوناگونی به کار برده می‌شوند. همچنین در مقاله 13 روش تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی به طور کامل روش‌های تشخیص این دو متریال را برای شما توضیح داده‌ایم.

     مزایا و معایب چرم مصنوعی

     تمامی متریال‌های موجود در صنایع مختلف دارای مزایا و معایبی هستند که چرم مصنوعی هم از این قضیه مستثنی نیست که با اشاره به آنها شمارا در انتخاب هر چه بهتر متریال مورد نظرتان راهنمایی می‌کنیم.

    مزایای چرم مصنوعی

    به چند مورد از بهترین مزایای این محصول اشاره خواهیم کرد.

    هزینه کمتر

    اولین و مهم ترین تفاوت بین چرم طبیعی و مصنوعی قیمت پایین تر چرم مصنوعی است به نوعی که باعث استفاده گسترده توسط تولیدکنندگان محصولات مختلف شده است.

    سازگار بودن با محیط زیست

    با پیشرفت علم و تکنولوژی برخی از چرم های مصنوعی موجود در بازار از مواد بازیافتی تولید می‌شوند که در کاهش آسیب به محیط زیست نقش بسزایی دارد و همچنین به حفظ و حمایت از حیوانان کمک شایانی می کند.

    مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت

    متریال مصنوعی نسبت به چرم طبیعی مقاومت بسیار بیشتری به آب و رطوبت دارد به شکلی که محصولات تولید شده از آن قابلیت شستشو دارند و به راحتی تمیز می‌شوند.

    تنوع در طرح و رنگ

    این متریال به دلیل مصنوعی و ساخت بشر بودن قابلیت انعظاف زیادی در رنگ و طرح بندی تولید آن دارد که دست مشتریان گرامی را جهت خرید بسیار باز گذاشته و حق انتخاب زیادی به آنها می‌دهد.

    معایب چرم مصنوعی

    چرم مصنوعی

    این نوع چرم با وجود مزایای زیادی که داشته چند مورد معایب هم دارد که به آن اشاره می کنیم.

    کیفیت و دوام کمتر

    چرم طبیعی که از پوست جانوران و حیوانات تهیه می‌شود به مراتب کیفیت و دوام بالاتری دارد که از این جهت برتری خاصی نسبت به نوع مصنوعی آن دارد که به مرور زمان معمولا دوام خود را از دست می‌دهد.

    القای احساس غیر طبیعی بودن

    با وجود تمام تلاش هایی که در زمینه تولید و شباهت هر چه بیشتر این مجصول به نوع طبیعی آن انجام شده است اما همچنان ظرافت، زیبایی و احساس دلنشینی که با لمس چرم طبیعی بدست می‌آید از متریال مصنوعی بدست نمی‌آورید.

    نفوذ نکردن هوا و عدم تنفس پذیری

    بافت چرم طبیعی به نوعی است که هوا در بین آن در جریان است به این معنا که اگر شما یک کفش یا چرم طبیعی را بپوشید به مراتب خیلی کمتر پایات عرق کرده و احساس خستگی می‌کنید در صورتی که کفشهای تولیدی از چرم مصنوعی نفوذ هوا در بین بافتهای آن وجود ندارد و باعث تعریق و خستگی پاهایتان می‌شود.

    بوی نامناسب

    البته ذکر این مطلب که محصولات چرم مصنوعی بویی نامطلوب دارند کمی اجحاف در حق این متریال است اما در کل در مقابل محصولاتی که از چرم طبیعی ساخته شده‌اند بویی چندان جذاب ندارند.

    کاربرد چرم مصنوعی

    چرم مصنوعی که به عنوان جایگزین چرم طبیعی وارد بازار شده است در حوزه‌های بسیار زیادی کاربرد دارد که شاید در نگاه اول برای بسیاری از افراد عجیب باشد که در ادامه به مهترین آنها اشاره می‌کنیم.

    تولید کیف و کفش

    کیف و کفش چرم

    یکی از کاربردهای زیاد انواع چرم در تولید محصولات مختلف کیف و کفش است. اگر سری به فروشگاه‌های سطح شهر یا حتی بستر آنلاین بزنید با هزاران مدل کیف و کفش مختلف روبه رو می‌شوید که  از چرم ساخته شده اند.

    چرم مصنوعی در تولید مبلمان

    در تولید مبلمان معمولا از دو نوع چرم وینیل و پلی اورتان استفاده می‌شود. همانطور که در قسمت معرفی انواع چرم مصنوعی گفتیم چرم پلی اورتان بیشترین شباهت را با چرم طبیعی را دارد و زمانی که بر روی آن دست می‌کشید در واقع همان حس چرم طبیعی را به شما می‌دهد. به همین دلیل و همچنین بخاطر مقاومت بالا در برابر ترگ خوردگی و لایه برداری در بین تولیدکنندگان مبلمان بسیار محبوب است.

    صنعت مد و پوشاک

    چرم‌ مصنوعی به دلیل تنوع بالا، ظاهری جذاب و همچنین قیمت مناسب آنها در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان برندهای کیف، کفش و پوشاک قرار گرفته است، البته باید خاطر نشان کرد که محصولاتی که از چرم طبیعی تولید شده اند واقعا یک سرو گردن بالاتر از محصولات مصنوعی هستند.

    صنعت خودرو سازی

    دیگر کاربرد چرم مصنوعی در صنعت خودروسازی است اگر دقت کرده باشید روکش بسیاری از صندلی‌ها در خودرو و حتی موتور سیکلت‌ها از چرم ساخته شده است که بیانگر اهمیت استفاده این متریال در صنعت خودرو سازی دنیاست.

    نتیجه گیری

    در این مقاله بر آن بودیم که ببینیم چرم مصنوعی چیست؟ چه انواعی دارد و کاربردهایش چیست؟ و به طور مفصل راجع به آنها صحبت کنیم و گفتیم از این متریال در ساخت و تولید انواع محصولات در حوزه‌های مختلف استفاده می‌شود.

    نظرات
    نظر دهید بستن